zondag 9 juni 2013

Grote bedenkingen bij plan Veenderveld II

Vorige week is bekend geworden dat de Oostvlietpolder bij Leiden niet langer is aangewezen door de provincie Zuid-Holland als bedrijventerrein. Als alternatief heeft de provincie nu Veenderveld II aangeduid als zoeklocatie voor een bedrijventerrein. Het college van burgemeester en wethouders van Kaag en Braassem heeft inmiddels positief gereageerd. Dat vindt D66 Kaag & Braassem onbegrijpelijk en heeft dit kenbaar gemaakt bij de provincie.

Hoewel D66 Kaag & Braassem verheugd is dat de Oostvlietpolder bij Leiden haar groene functie planologisch gezien terugkrijgt, plaatst de nieuwe afdeling grote vraagtekens bij het alternatief: Veenderveld II.

Lijsttrekker Roel Terraneo: “Dit is een onzalig plan: het mogelijk verdwijnen van het open weidelandschap ten behoeve van een bedrijventerrein. Kaag en Braassem wil zich profileren  als recreatiegemeente met open landschappen in het Groene Hart, maar doet daar op deze manier juist afbreuk aan. Dat vinden wij tegenstrijdig. De haalbaarheid van Veenderveld II is nog niet eens getoetst, maar als je om je heen kijkt staan veel bedrijfspanden op bestaande locaties leeg en te huur.  Dat wordt bouwen voor leegstand. Bijvoorbeeld het nabij gelegen Schiphol is ook al stevig aan het uitbreiden.”

Terraneo: “Wij gaan er dan ook vanuit dat dit plan zowel financieel-economisch als op basis van natuur-recreatieve redenen niet haalbaar zal zijn. Er wordt nergens gesproken over compensatie, laat staan over groen. Het college houdt zich voor dat er sprake is van uitbreiding van de werkgelegenheid, maar laat zich niet uit waarom men zo enthousiast is om voor de regio te bouwen. Wat zit daar achter?”

D66 Kaag & Braassem spreekt zich daarom uit tegen het onzalige plan. Als alternatief opteert D66 voor het herinrichten en opknappen van de Lasso en Veenderveld I. “Net als het college zijn wij voor creatie van werkgelegenheid, maar dit kan op een slimmere manier, zoals het beter benutten van bestaande bedrijventerreinen, zoals De Lasso en Veenderveld”, aldus de lijsttrekker van D66.

Contactgegevens: Roel Terraneo (lijsttrekker) 06-51389535 of

Dennis Olyerhoek  (voorzitter) 06-42117811