maandag 6 mei 2013

Regionale master classes ‘Actief in de gemeentepolitiek’

Beste democraat,

Heb je interesse om raadslid te worden? Meld je dan aan voor de masterclass!

In het kader van de komende gemeenteraadsverkiezingen organiseren 10 Zuid-Hollandse D66 afdelingen een serie masterclasses, gericht op leden die zich willen oriënteren en (potentiële) kandidaten die zich willen informeren / voorbereiden.

Het doel van de master classes is om leden in de regio kennis te laten maken met de raadspolitiek. Raadsleden en bestuursleden uit de  deelnemende D66 afdelingen zijn aanwezig om antwoord te geven op je vragen.

Op zaterdag 1 juni is de eerste informatieve bijeenkomst in Leiden waar leden zich gratis kunnen oriënteren. Onder leiding van wethouder Ingrid van Engelshoven zullen we aandacht besteden aan de gemeentepolitiek, waarbij raadsleden vertellen over het werk en de rol van de gemeente. De definitieve locatie wordt nog bekend gemaakt.

Verdiepende bijeenkomsten

Als je na de eerste bijeenkomst de smaak te pakken hebt en meer wilt weten, volgen nog 2 verdiepende bijeenkomsten waar we ingaan op het D66 gedachtegoed, cases uit de praktijk en de vraag “wat is een goede politicus?”.

Op 6 juli vindt een tweede bijeenkomst plaats in Zoetermeer, onder leiding van Stientje van Veldhoven. Tijdens deze bijeenkomst duiken we de diepte in met voorbeelden uit de gemeentepolitiek van raadsleden en wethouders, met speciale aandacht voor het thema duurzaamheid. De derde bijeenkomst op 7 september gaat over de verschillende vaardigheden waarover een raadslid moet beschikken.

Extra inzet

Voor de 2 verdiepende bijeenkomsten vragen we extra inzet van jouw kant:

– je schrijft een motivatie van maximaal 200 woorden waarin je uitdrukt waarom jij als raadslid het verschil zal maken (wat wil je bereiken, wat breng je mee),

–  je bereidt de bijeenkomsten goed voor met het huiswerk dat we je tijdig zullen sturen,

–  en, we vragen een bijdrage van ongeveer 60 euro.

Daarvoor krijg je 2 leerzame masterclasses met inspirerende sprekers uit de praktijk, leer je nieuwe vaardigheden en krijg je nieuwe inzichten en een interessant netwerk.

In het najaar organiseren D66 afdelingen bijeenkomsten voor hun kandidaat raadsleden die bij de interne verkiezingen van eerder dat najaar verkozen zijn. Deze bijeenkomsten zijn toegespitst op de politieke situatie in de eigen afdeling.

Je kan je nu aanmelden voor de informatieve masterclass op 1 juni via
d66zhmasterclass@gmail.com. Het aantal plaatsen per afdeling is beperkt. Bij een te groot aantal aanmeldingen zal op basis van de motivatie worden geselecteerd. Geef graag door in welke gemeente je woont.

Zie ook onze Facebook pagina “D66 ZH Masterclass”!

Graag tot ziens op 1 juni!

D66 Delft
D66 Leidschendam-Voorburg